Az Erzsébet híd közel húsz évig világrekorder volt. A nagy dobás az, hogy középső pillér nélkül, függőhídként köti össze Budát és Pestet ott, ahol a Duna kétszázhetven méterre kiszélesedik. Bravó!
A pompás hidat egy oktokopterrel repültük körbe. Ez nem volt egyszerű, mert a Döbrentei tér - ahonnan felszálltunk - egy meglehetősen fás terület. Emiatt nem mindenhol kap műholdjelet a repülő szerkezet. Ezért aztán legalább négy különböző helyen kellett a téren belül megpróbálnunk a felszállást. Cipekedés, várakozás, újra cipekedés. Végül találtunk egy pontot, ahol a műholdak be tudtak nézni a fák közé, úgyhogy már semmi nem akadályozhatta meg, hogy drónunk a levegőbe emelkedjen.
Az eredetileg 1903-ban átadott Erzsébet híd volt a világ első acélpilonos lánchídja, de van még egy különlegessége. Egy titkos mozit rejt a híd pilonjainak felső összekötő eleme. Ehhez nem kell mást tenni, csak bejutni a hídszerkezetbe, majd ott jó magasra fölmászni, és aztán lekapcsolni a világítást a híd belsejében. A szerencsések, akik bejutnak, nagyon látványos fényjelenséget láthatnak.
A titkos mozi létrehozója három darab esővízelvezető lyuk. Ha egy sötét helyen egyetlen apró lyukon keresztül fényt engedünk be, akkor a szemközti falra vetődik a külvilág fordított, színes tükörképe. Ha rémlik valami az elfeledett ismeretekből, az nem véletlen. Ugyanezen az elven működött a camera obscura is, minden fényképezőgép őse.
A világháborús bombázás előtti Erzsébet híd egyébként még komoly villamosforgalmat bonyolított le, az 1964-re újjáépített szerkezetről a hetvenes években bontották el a síneket. A híd megépítése miatt a pesti hídfőnél álló Belvárosi plébániatemplomnak kis híján költöznie kellett. Az építéskor világossá vált, hogy a templom épp a híd útjában van, ezért a lebontáson kívül az is felvetődött - ahogy az Krisztinavárosban egy másik templommal megtörtént -, hogy az épületet egyszerűen arrébb helyezik. /BárányR/
Utolsó kommentek